Kdo by neznal snímek malého brečícího děvčátka popáleného napalmem, který proměnil názor světové veřejnosti na válku ve Vietnamu a stal se impulsem bouřlivých protestů? Kdo by neznal portrét charismatického muže se zaníceným výrazem tváře pod vojenským baretem, který je po celá desetiletí pro mladé nejrůznějších zemí symbolem revolty, a objevuje se nejen na tričkách, plakátech, hrníčcích, odznacích, ale i vytetovaný na pažích dívek a hrudích mužů? A kdo by neznal záběr příjezdu nacistických okupačních vojsk do Prahy, na němž se z davu přihlížejících zvedají pěsti, který předznamenal druhou světovou válku? Anebo snímek výbuchu atomové pumy nad Hirošimou, který tuto válku ukončil? Ale i fotografii božské Marilyn s příznačným názvem Motýl, která je od poloviny minulého století podnes vzrušujícím erotickým symbolem? Všechny tyto a další fotografické ikony, ztělesňující významné události, jevy a osobnosti, jsou součástí naší kolektivní paměti. Za sto osmdesát let od vynálezu fotografie jich vznikla pěkná řada. Jsou částí našeho vědomí. Jakousi kapesní příručkou historie – ať už si pamatujeme jména jejich autorů nebo ne. Navíc však mají tyto slavné snímky svou další, skrytou tvář. Jsou to jejich příběhy. Příběhy stejně fascinující, jako snímky samy. Některé z nich chce tato kniha vyprávět. Sestavené do časové chronologie od konce předminulého století po současnost jsou skrytou, novou podobou historie. Autorka, Daniela Mrázková, touto knihou volně navazuje na svoji populární publikaci Příběh fotografie z roku 1985 a otevírá ji svými intimními rozhovory s pěti významnými světovými fotografy – Donem McCullinem, Arnoldem Newmanem, Jamesem Nachtweyem, Yousufem Karshem a Lennartem Nilssonem. Už sama jejich jména naznačují, že čtenáře mají uvést do světa etiky a estetiky fotografovy práce, do sfér, v nichž fotografie hraje své základní role: osobně zaujatého svědka, tvůrčího umělce a nástroje poznání. A že čtenář při bližším setkání s těmito výjimečnými osobnostmi může dojít k názoru, že v případech skutečně velkých autorů mohou tyto role volně prolínat. Páteří publikace pak je 66 příběhů známých fotografií (šestnáct z nich od domácích autorů), které jsou o tom, co na samotných snímcích vizuálně zachyceno není. Co je za rámcem obrazu. A co významně rozšiřuje jejich obsahovou i emocionální dimenzi. (zařazení čeští autoři: Jan Saudek, Antonín Kratochvíl, Jaroslav Kučera, Václav Chochola, Tibor Honty, Herbert Slavík, Jan Šilpoch, Andrej Reiser, Petr Josek, Líba Taylor, Dan Materna, Jan Zátorský, Stanislav Tereba, Zdeněk Tmej, Jindřich Bišický, ČTK)